onsdag 17. juni 2015

Pizza (vegan)





Dette er en vegansk pizza som nesten er laget av 100% grønnsaker. Siden jeg har blitt vegeterianer har jeg prøvd å spise så mye grønt som jeg kan. Istede for å lage en bunn av mel og korn har jeg lagen en bunn som består for det meste av squash. Man slipper å vente på at deigen skal heve. 


Jeg tror hemmeligheten til å lage god mat er krydder. Og ikke vær redd for å pøse på med masse av det. Jeg har brukt litt krydder her og der i denne oppskriften, men føl deg fri til å bruke hva du vil. Jeg vi ambefale organo, rosmarin eller chilli hvis du vil bruke noe annet. 


Salt er ikke akuratt det beste man kan få i seg, iallefall ikke vanlig bordsalt. Selv om dette er et viktig mineral man må ha i seg er det bare å fjærne saltet i denne oppskrften hvis du vil unngå det, det er kunn tilsatt for smak og ikke heving.


 Selv om denne pizzaen er vegansk hadde jeg litt ekstra mozarellaost i kjøleskapet jeg ikke ville at skulle bli gammelt så jeg hadde det på halvparten av pizzaen. 



Vegansk squash pizza

Ingredienser:

Bunn:
1 squash (yam potet hvis du ikke finner squash)
3 dl havregryn
2 ss knuste linfrø+4ss vann
1 ss olivenolje 
Krydder etter smak: salt, pepper


Tomatsaus:
1 boks hakkede tomater
1/2 løk
1 fedd hvitløk 
1 ss olivenolje 
krydder etter smak: basilikum, salt, pepper

topping:
her kan du bruke så og si hva du vil. 
Jeg brukte sopp, mais, tomat, brokkoli og røde kidneybønner
Krydder etter smak: basilikum, pepper 

Fremgangsmåte:

1. Sett ovnen på 200C, kutt squashen i to og ta ut frøene. Bruker du yam kutter du den bare i to. Fyll en ildfast form halveis opp med vann og legg i squash/yam med den kuttede siden ned. Sett formen i ovnen i 40 min til squashen/yam er myk. Pass på at formen alltid har vann. Ha i mer vann hvis det ikke er nok. Bland linfrø og vann sammen.

2. For å lage tomatsausen hakk opp løk og hvitløk. Ha olivenolje i en gryte og stek løken og hvitløken til løken er gjennomsiktig. Ha i de hakkede tomatene og krydder og la det småkoke i 2-3 min.

3. Gjør klart valgfri topping.

4. Når squash/yam er ferdig ta den ut av ovnen og la den kjøle seg ned til du kan klare å håndtere den uten å brenne deg. Bruke en skje og skrap ut innmaten i en bolle. Bruk en potetmoser å mos den til det ikke er fler klumper igjen. Du kan også bruke en blender til dette. 

5. Varm ovnen til 180C Bland squash/yam, havregryn, linfrø og vann blandingen, krydder og olivenolje. Spre deigen utover på et stekebrett og ha den i ovnen til den starter å bli gyllenbrun og crispy. 

6. Ha på topping, og sett den inn i ovnen igjen i ca.10 min til toppingen også har startet å bli gyllenbrun. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar